Friday, 15 August 2008

រឿង​អង្គរ​វត្ត​ក្នុង​សតវត្សរ៍​ទី ១៦ - ១៧ (១)

រឿង​អង្គរ​វត្ត​ក្នុង​សតវត្សរ៍​ទី ១៦ - ១៧

ហ្លួង​និពន្ធ​មន្រ្តី ញ៉ុក - ថែម
(ប្រែ​នឹង​ស្រង់​ចេញ​អំពី​សៀវភៅ Religieux ėlerins en - Terre d'Asie
របស់​លោក Victor Goloubew សមាជិក​សាលា​បារាំងសែស​ចុង​បូព៌ា​ប្រទេស ។ )

សេចក្ដី​ផ្ដើម

រឿង​រ៉ាវ​ឬ​ប្រវត្តិ​សាវតារ​របស់​ព្រះ​រាជ​វាំង​បុរាណ​រង្គ​ធំ​ក្ដី អង្គរ​វត្ត​ក្ដី​ប្រាសាទ​បុរាណ​នានា​នៅ​ក្នុង​កម្លុង​ស្រុក​ខ្មែរ​ដទៃ ៗ ទៀត​ក្ដី នោះ​អស់​លោក​អ្នក​ប្រាជ្ញ​បាន​ពោល​ពណ៌នា​មក​ជា​ច្រើន​ណាស់​ហើយ ក៏​នៅ​តែ​មិន​ចេះ​អស់​មិន​ចេះ​ហើយ ហាក់​ដូច​ជា​បុរាណ​វត្ថុ​ទាំង​នោះ ប្រកប​ដោយ​ការ​កំបាំង​អស្ចារ្យ​ចំឡែក​ណាស់ ។ ចុះ​ហេតុអ្វី​បាន​ជា​ដូច្នេះ ? យើង​យល់​ថា ព្រោះ​ពួក​បុព្វ​បុរស​របស់​ខ្មែរ​យើង​ក្នុង​សម័យ​ព្រេង​នាយ​នោះ​មិន​បាន​កត់ ​ត្រា​ចារឹក​រឿង​រ៉ាវ​នៃ​ការ​កសាង​ប្រាសាទ​ទាំង​ឡាយ​ទុក​មក​ឡើយ បើ​ទុក​ជា​មាន​សិលា​ចារឹក​ជា​គ្រឿង​បញ្ជាក់​ខ្លះ ក៏​មិន​បាន​ការ​សព្វ​គ្រប់​តាម​បំណង​របស់​យើង ហើយ​សិលា​ចារឹក​ទាំង​នោះ​សោត​ទៀត​ច្រើន​តែ​កើត​ក្រោយ​កំណើត​ប្រាសាទ​ជា​ ច្រើន​តំណ​អាយុ​មនុស្ស​ផង មាន​ឧទាហរណ៍​ដូច​ជា​ពួក​សិលា​ចារឹក​នៅ​ប្រាសាទ​អង្គរ​វត្ត ដែល​អ្នក​ប្រាជ្ញ​ទុក​ដាក់​ថា​ជា​ចារឹក​ជាន់​ថ្មី​នោះ​សឹង​កើត​ក្រោយ​កំណើត​ ប្រាសាទ​ជា​ច្រើន​សតវត្សរ៍​ណាស់ ។ បើ​ជួន​ជា​មាន​សំណៅ​រឿង​រ៉ាវ​ចាស់ ៗ សេសសល់​ដល់​មក​ឥឡូវ​នេះ​ខ្លះ រឿង​ទាំង​នោះ ច្រើន​តែ​មាន​សេចក្ដី​ដំណាល​ជា​រឿង​ព្រេង ដូច​ជា​ល្បើក​អង្គរ​វត្ត​ជា​ដើម ។
ហេតុ​នេះ​ហើយ​បាន​ជា​រឿង​រ៉ាវ​ប្រាសាទ​បុរាណ​ទាំង​ឡាយ​ក្នុង​កម្លុង​កម្ពុជ​ រដ្ឋ​នេះ ពួក​អ្នក​ប្រាជ្ញ​មិន​អាច​និយាយ​សម្រេច​ឲ្យ​ជា​ការ​ដាច់​ស្រេច​បាន​ឡើយ ហើយ​​ចេះ​តែ​មាន​យោបល់​យល់​ប្លែក ៗ គ្នា​ជា​ដរាប ដូច​រឿង​ប្រាសាទ​បាយ័ន​ជា​ដើម ទើប​ក្លាយ​ទៅ​ជា​រឿង​និយាយ​មិន​ចប់​រហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ ។
ឯ​គោល​ចារឹក​ខាង​ពង្សាវតារ ឬ​ទំនៀម​ទម្លាប់​របស់​ខ្មែរ​យើង​ក្នុង​សម័យ​ព្រេង​នាយ​នោះ អ្នក​ប្រាជ្ញ​ច្រើន​រក​បាន​មក​អំពី​ប្រទេស​ក្រៅ​ទៅ​វិញ ដូច​ជា​សេចក្ដី​រាយការ របស់​អ្នក​ដំណើរ​ជាតិ​ចិន​ម្នាក់​ឈ្មោះ​ចៀវតាកួន ដែល​បាន​ចូល​មក​មើល​អង្គរ​ក្នុង​សតវត្សរ៍​ទី ១៣ ដូច​យើង​បាន​ប្រែ​ចុះ​ផ្សាយ​រួច​មក​ហើយ ក្នុង​ទស្សនាវដ្ដី​កម្ពុជសុរិយា ឆ្នាំ​ទី ១៦ គ្រិស្ត​សករាជ ១៩៤៤ តាំង​អំពី លេខ ១ រៀង​ទៅ ។
ចំពោះ​រឿង​អង្គរ​វត្ត ក្នុង​សតវត្សរ៍​ទី ១៦ - ១៧ ដែល​មាន​សេចក្ដី​ពណ៌នា​តទៅ​ខាង​ក្រោយ​នេះ ក៏​សុទ្ធ​តែ​ជា​រឿង​រ៉ាវ​ដែល​លោក​អ្នក​ប្រាជ្ញ​បាន​ប្រមូល​រួប​រួម​ចារឹក​ ខាង​ពង្សាវតារ នឹង​សេចក្ដី​កត់​ត្រា​ផ្សេង ៗ របស់​នានា​ជាតិ ព្រម​ទាំង​គោល​ចារឹក​ខាង​សិលា​ចារឹក ដែល​មាន​នៅ​ក្នុង​ប្រាសាទ​អង្គរវត្ត​នោះ​ខ្លះ​ផង ។ យើង​មាន​សង្ឃឹម​ថា រឿង​រ៉ាវ​នៃ​ប្រាសាទ​អង្គរ​វត្ត ដែល​អ្នក​ប្រាជ្ញ​បាន​រួប​រួម​រៀប​រៀង​ឡើង​នេះ នឹង​មាន​ជា​ប្រយោជន៍​នឹង​ជា​គ្រឿង​ប្រដាប់​សតិបញ្ញា របស់​អ្នក​មើល​ទស្សនាវដ្ដី​កម្ពុជ​សុរិយា​នេះ​បាន​ខ្លះ​ជា​ពុំ​ខាន ព្រោះ​រឿង​រ៉ាវ​ជា​គោល​ចារឹក​ផ្សេង ៗ របស់​អ្នក​ថ្មើរ​ទេស​ដេល​បាន​ចូល​មក​មើល​ប្រាសាទ​អង្គរវត្ត ហើយ​បាន​កត់​ត្រា​ជា​ភាសា​របស់​គេ ក្នុង​រវាង​ពីរ​សតវត្សរ៍​មក​នោះ ខ្មែរ​យើង​មិន​ងាយ​នឹង​ទៅ​រួប​រួម​ប្រែ​ហើយ​រៀប​រៀង​ទុក សម្រាប់​មើល​ជា​ផ្លូវ​គំនិត ដូច​ជា​ពួក​អស់​លោក​អ្នក​ប្រាជ្ញ​នៅ​សាលា​បារាំងសែស ចុង​បូព៌ា​ប្រទេស​នោះ​ឡើយ។
មួយ​វិញ​ទៀត សូម​អស់​លោក - អ្នក​គិត​មើល​ចុះ ! តាំង​ពី​ពាក់​កណ្ដាល​សតវត្សរ៍​មុន​នេះ​ឡើង​ទៅ​ប្រាសាទ​អង្គរ​វត្ត​ក្ដី ប្រាសាទ​អង្គរ​ធំ​ក្ដី​ប្រាសាទ​ឯ​ទៀត​ៗ ក្ដី មាន​តែ​ព្រៃ​ព្រឹក្សា​ដុះ​ទ្រុប​ទ្រុល ជា​លំនៅ​របស់​ពួក​សត្វ​យង់​ឃ្នង មាន​ខ្លា, ដំរី , ឆ្កែ​ព្រៃ​ជា​ដើម ។ មុន​នឹង​គេ​ចូល​ទៅ​មើល​ប្រាសាទ​និមួយ ៗ គេ​តោង​តែ​កាប់​ឆ្កា​ព្រៃ​ត្រាយ​ផ្លូវ អស់​វេលា​ជា​ច្រើន​ថ្ងៃ ទើប​ចូល​ទៅ​មើល​ប្រាសាទ​ទាំង​នោះ​បាន ហើយ​តោង​តែ​មាន​អាវុធ​សម្រាប់​បង្ការ​អន្តរាយ​ផ្សេង ៗ ផង ។ ដល់​មក​សម័យ​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ ពួក​អ្នក​ថ្មើរ​ទេស , នៅ​ស្រុក​អាយ​នេះ​ក្ដី នៅ​នានា​ប្រទេស​ក្ដី អាច​ធ្វើ​ដំណើរ​ទៅ​មើល​ប្រាសាទ​ទាំង​នោះ​បាន​ដោយ​ស្រួល មិន​បាច់​ព្រួយ​បារម្ភ​ខ្លាច​ភ័យ​អន្តរាយ​អំពី​សត្វ​សាហាវ ព្រោះ​សត្វ​ទាំង​នោះ រត់​ខ្ចាត់​ខ្ចាយ​ទៅ​ឆ្ងាយ​ពី​បុរាណ​ដ្ឋាន​អស់​ហើយ, មិន​បាច់​ព្រួយ​នឹង​កាប់​ឆ្កា​ព្រៃ​ព្រោះ​មាន​ផ្លូវ​ថ្នល់​ខ្វាត់​ខ្វែង កាត់​តម្រង់​ទៅ​កាន់​ប្រាសាទ​សំខាន់ ៗ គ្រប់​តំបន់ ទាំង​បុរាណ​វត្ថុ​ដែល​បាក់​បែក​ទាំង​ប៉ុន្មាន គេ​ក៏​បាន​រៀបចំ​ជួស​ជុល​ឲ្យ​បាន​គង់​ទ្រង់​ឡើង​វិញ​ខ្លះ ដើម្បី​រក្សា​កេរ្តិ​ដំណែល​ចាស់​មិន​ឲ្យ​បាត់​សាប​សូន្យ​ទៅ ។ ទាំង​នេះ មិន​មែន​កើត​ឡើង​ក្រោម​ការ​ឧបត្ថម្ភ​នៃ​សាលា​បារាំងសែស នៅ​ចុង​បូព៌ា​ប្រទេស​ទេ​ឬ ?
ហេតុ​ដូច្នេះ ត្រូវ​តែ​យើង មាន​សេចក្ដី​អរគុណ​យ៉ាង​ច្រើន ដល់​អស់​លោក​អ្នក​ប្រាជ្ញ​នៅ​សាលា​បារាំងសែស​ចុង​បូព៌ា​ប្រទេស ដែល​មាន​មេត្រី​ចិត្ត​ជួយ​ឧបត្ថម​បុរាណ​វត្ថុ​ខ្មែរ​ទាំង​ឡាយ ក្នុង​កម្លុង​កម្ពុជ​រដ្ឋ​នេះ ឲ្យ​បាន​គង់​ទ្រង់​នឹង​បាន​ចំរើន​រុង​រឿង​ឡើង​វិញ ព្រម​ទាំង​បាន​សរសេរ​ប្រវត្តិ​សាស្រ្ត​នៃ​ប្រទេស​កម្ពុជា​នឹង​ប្រាសាទ​នានា នឹង​ប្រែ​សិលា​ចារឹក​ទាំង​ឡាយ . . . សុទ្ធ​សឹង​ជា​កិច្ចការ​ស្នាដៃ​គួរ​ឲ្យ​សរសើរ ។

អ្នក​ប្រាជ្ញ​ខាង​ប្រវត្តិ​ពង្សាវតារ​ខ្មែរ បាន​កំណត់​ការ​បោះ​បង់​អង្គរ​ចោល នៅ​ក្នុង​រវាង​ខាង​ចុង​ឆ្នាំ​សតវត្សរ៍​ទី ១៤ នឹង​កណ្ដាល​សតវត្សរ៍​ទី ១៥ ។ ប្រសិន​បើការ​កំណត់​សករាជ តាម​ទំនង​រឿង​នេះ​ទេ​ជា​មិន​ប្រាកដ ក៏​គេ​អាច​ដឹង​ជាក់​ច្បាស់​បាន ចំពោះ​ហេតុ​ភេទ​ទាំង​ឡាយ​ដែល​ចាប់​ទាក់​ទង​នឹង​រឿង​នេះ ល្មម​កំណត់​យក​ជា​ការ​ពិត​បាន ។
តាំង​អំពី​រវាង​ជាង​មួយ​សតវត្សរ៍​មក​ហើយ ប្រទេស​ខ្មែរ​បាន​ធ្វើ​ចម្បាំង​នឹង​ប្រទេស​គូ​សត្រូវ​ដ៏​មាន​រិទ្ធិ៍​មួយ គឺ​ស្យាម​ឬ​ប្រទេស​ថៃ ជា​ប្រទេស​ទើប​កកើត​ថ្មី​មាន​ទី​ក្រុង​ហៅ​ថា «អយុធ្យា» តាំង​ឡើង​ក្នុង​ឆ្នាំ​គ្រិស្ត​សករាជ ១៣៥០ តាំង​នៅ​លើ​កោះ​មួយ​ក្នុង​ដង​ទន្លេ​មេណាំ ។ ស្រុក​ខ្មែរ​ត្រូវ​គេ​បៀតបៀន​មិន​ស្រាក ដោយ​សត្រូវ​មាន​កង​ទ័ព​ដែល​បាន​ចាត់​របៀប​បែប​បទ​ក្នុង​វិធី​យុទ្ធ គ្រាន់​បើ​ជាង​កង​ទ័ព​ដែល​គេ​បាន​កេណ្ឌ​ឡើង​នៅ​ស្រុក​ខ្មែរ បាន​ជា​ព្រះ​មហា​ក្សត្រ​ស្រុក​ខ្មែរ​ក៏​ទ្រង់​ជ្រួត​ជ្រាប​បន្តិច ៗ ឡើង ថា​ត្រូវ​តែ​បោះ​បង់​ខែត្រ​ប្រទល់​ដែន​ទាំង​ឡាយ​ចោល​ទៅ (ទើប​បាន​សុខ) ឯ​ទី​ក្រុង​អង្គរ​សោត ក៏​ត្រូវ​សត្រូវ​លុក​ចូល​យក​បាន​ជា​ច្រើន​លើក ហើយ​ថែម​ត្រូវ​សត្រូវ​ព័ទ្ធឡោម​ជាប់​ងាប់​ក្រឡា​ជា​វេលា​មិន​តិច​ជាង​មួយ​ ឆ្នាំ​ផង ។
ប្រវត្តិ​សាវតារ បាន​សំដែង​ប្រាប់​ពី​ព្រះ​នាម​នៃ​ព្រះ​មហា​ក្សត្រ​ខ្មែរ​ដែល​ទ្រង់​តាំង​ ព្រះ​ទ័យ​ជា​ដាច់​ស្រេច ដោយ​ព្រម​ព្រៀង​ជាមួយ​នឹង​ពួក​ក្រុម​ប្រឹក្សា ទាំង​ព្រះ​សង្ឃ ទាំង​គ្រហស្ថ ដើម្បី​នឹង​ផ្លាស់​ប្រែ​ព្រះ​រាជ​ដ្ឋាន​ទៅ​តាំង​នៅ​ក្នុង​តំបន់​មួយ ដែល​ពួក​សៀម​មិន​ងាយ​ចូល​មក​លុក​លុយ​បាន ។ ព្រះ​មហា​ក្សត្រ​អង្គ​នេះ ទ្រង់​ព្រះ​នាម​ពញាយ៉ាត ។ ថ្ងៃ​ដែល​នឹង​លើក​ចេញ​ទៅ​នោះ ពួក​ហោរា​ក្នុង​ប្រះ​រាជ​សំណាក់​បាន​កំណត់​ទុក​មុន​ជា​យូរ​មក​ហើយ ។ លុះ​ជិត​ដល់​ឫក្សពារ​ពេលា​ល្អ ព្រះ​មហា​ក្សត្រ​ទ្រង់​គង់​នៅ​ខាង​មុខ​ក្បួន​ហែ លើក​ចេញ​ចាក​ព្រះ​រាជ​វាំង​របស់​បុព្វ​បុរស​របស់​ទ្រង់ តាម​ព្រះ​ទីនាំង​នាវា​យ៉ាង​លឿន​មួយ មាន​បណ្ដា​ប្រជាជន​ស្រែក​ហ៊ោ​អឺងកង ព្រម​ទាំង​សូរ​គង​នឹង​ស្គរ ទៅ​តាម​បណ្ដោយ​ឆ្នេរ​ទន្លេ​សាប រហូត​ដល់​បាសាណ​ក្នុង​ខែត្រ​ស្រី​សុន្ធរ ។ ទើប​ទ្រង់​ឲ្យ​ចាត់​ចែង​កសាង​ព្រះ​រាជ​វាំង​មួយ​ឡើង មាន​កំពែង​ខ្ពស់ ៗ ព័ទ្ធ​ឡោម​ជុំវិញ ប៉ុន្តែ​ទី​នោះ​មិន​ល្អ​ទេ តែ​កាល​ណា​ដល់​រដូវ​ភ្លៀង ទឹក​ភ្លៀង​ជន់​លិច​ទី​ក្រុង​ថ្មី ។ ទើប​ព្រះ​មហា​ក្សត្រ​ខ្មែរ ទ្រង់​តាំង​ព្រះ​ទ័យ​ជា​ដាច់​ស្រេច​ក្នុង​ការ​ផ្លាស់​ប្រែ​ព្រះ​រាជ​ដ្ឋាន​ លើក​ទៅ​តាំង​សំណាក់​នៃ​ព្រះ​រាជាធិបតី​ខ្មែរ នៅ​លើ​មាត់​ទន្លេ​មេកុង ត្រង់​មាន​ផ្លូវ​ទឹក​បែក​ចេញ​ជា​បួន (គឺ​ក្រុង​ភ្នំពេញ​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ) ។

ចុះ​ទៅ​ជា​ដូច​ម្ដេច​ទៅ ទីក្រុង​ចាស់​ដែល​ជា​ទីក្រុង​សាប​សូន្យ​តាំង​ពី​កាល​នោះ​មក ? តាម​សេចក្ដី​កត់​ត្រា​ទាំង​ឡាយ មិន​មាន​និយាយ​ប្រាប់​យើង​សោះ​ឡើយ ។ ដោយ​ហោច​ទៅ មុន​កណ្ដាល​សតវត្សរ៍​ទី ១៦ សេចក្ដី​ទាំង​នោះ​ក៏​មិន​បាន​ពោល​ដល់​ឡើយ ។ ប្រាកដ​ជា​ការ​អន្តរាយ​សាប​សូន្យ​នៃ​ទី​ក្រុង​អង្គរ​នោះ ប្រព្រឹត្តិ​ទៅ​យ៉ាង​យឺត ៗ ទ្រុឌ​ទ្រោម​ទៅ​តាម​យថាកម្ម នៅ​កណ្ដាល​ប្រទេស ដែល​មាន​ប្រជាជន​កាន់​តែ​រៀវ​រោយ​ថយ​តិច​ទៅ ហើយ​ត្រូវ​ព្រៃ​ព្រឹក្សា​រុក​រាន​ទន្រ្ទាន​ចូល​មក​បន្តិច​ម្ដង ៗ ។ ទើប​ទីក្រុង​ដែល​គេ​បោះ​បង់​ចោល​ទៅ​នោះ ទុក​ដូច​ជា​មាន​សត្រូវ​មក​ព័ទ្ធ​ឡោម​ជា​ថ្មី​ទៀត ។ ប៉ុន្តែ​ក្នុង​ខណៈ​នោះ កំពែង​ដ៏​ធំ​ក្រាស់​មាំ​នឹង​កសិណ​ដ៏​ធំ​ទូលាយ មិន​បាន​ជួយ​ត​ទល់​នឹង​សត្រូវ​ខ្មៅ​ងងឹត​មាន​ឧបាយកល​ច្រើន​យ៉ាង​នោះ​បាន​ទេ ទាំង​មិន​ប្រើ​ដំរី​សឹក​ឬ​ម្សេវ​កាំភ្លើង​ធំ សម្រាប់​បំ​ផ្លិច​បំផ្លាញ​ឬ​វាយ​កំទេច​ឡើយ ។ នៅ​ក្នុង​ទំព័រ​មួយ​ដែល​មាន​ពោល​ជា​ញឹក​ញយ​នោះ លោក​ព្យែរលោទី​បាន​និយាយ​ប្រាប់​យើង​ថា « ដើម​ជ្រៃ​នៅ​បុរាណ​ដ្ឋាន » នោះ​ឯង​ដែល​បាន​ឡើង​សោយ​រាជ្យ​ជា​ម្ចាស់​លើ​ក្រុង​អង្គរ អស់​វេលា​ជាង ៥ សតវត្សរ៍ » មុន​ដំបូង​បង្អស់ មាន​តែ​គ្រាប់​តូច​មួយ​ទេ ដែល​ខ្យល់​បក់​ទៅ​ព្រោះ​សាប​លើ​ក្បាច់​ឬ​លើ​កំពូល​ប្រាសាទ ប៉ុន្តែ​ដល់​កាល​ណា​វា​ដុំ​ពន្លក​ឡើង ហើយ​វា​មាន​ឫស​ឆ្មារ ៗ ចាក់​ជ្រែក​ចូល​ទៅ​ក្នុង​ចន្លោះ​ថ្ម​ចុះ​ទៅ ៗ ហាក់​ដូច​មាន​វិញ្ញាណ​ដឹក​នាំ​ចុះ​ទៅ​សំដៅ​ទៅ​រក​ដី តែ​កាល​ណា​បាន​ជួប​ប្រទះ​នឹង​ដី វា​ក៏​ដុះ​ធាត់​ធំ​ឡើង​ភ្លាម​ដោយ​មាន​ជាតិ​អាហារ​បរិបូណ៏ ហើយ​តាំង​ញែក​បំបែក​ថ្ម​ឲ្យ​ប្រែ​ប្រួល ​ទៅ​សព្វ​អន្លើ . . . . . . . . . . . . . » ។
ទីក្រុង​ដ៏​ថ្លៃ​ថ្លា ជា​ទីក្រុង​ធំ​ទូលាយ​មួយ ក្នុង​ចំណោម « ក្រុង​ស្លាប់ » នៅ​ទ្វីប​អាស៊ី​នេះ ហើយ​ជា​ទី​ដេរដាស​ដោយ​ព្រៃ​ព្រឹក្សា​លតាវល្លិ ជា​ព្រៃ​មាន​ជម្ងឺ​ឲ្យ​កើត​គ្រុន​រងា ជា​សត្រូវ​នឹង​មនុស្ស​ជាតិ ដែល​ហ៊ាន​ចូល​ទៅ​ជ្រកកោន​នៅ​ទី​នោះ ប្រាកដ​ជា​មិន​មែន​ជា​គេ​បោះ​បង់​ចោល​មាន​រយៈ​កាល​ត្រឹម​ជាង ៥០ ឆ្នាំ​ទេ ។

តាម​សេចក្ដី​ដំណាល របស់​ពួក​លោក​សង្ឃ​កាតូលិក​ជាតិ​អេស្ប៉ាញ៉ុល ឬ​ប៉រទុយគេស ដែល​​បាន​ព្យាយាម​មិន​សម្រេច អំពី​ការ​គិត​ផ្លាស​ចិត្ត​គំនិត​រាស្រ្ត​ជាតិ​ខ្មែរ​ឲ្យ​ជឿ​សាសនា​គ្រិស្ត កាល​ពី​ចុង​សតវត្សរ៍​ទី ១៦ នោះ ពួក​ខ្មែរ​បាន​ប្រទះ​ឃើញ​អង្គរ​ដោយ​ខ្លួន​ឯង ក្នុង​ឆ្នាំ ១៥៧០ កាល​ពី​មុន​មក​នោះ គេ​មិន​ដែល​ឃើញ​មិន​ដែល​ស្គាល់​អង្គរ​ឡើយ ។
កាល​ពី​ក្នុង​ឆ្នាំ ១៦០១ នោះ​លោក​គ្រូ P-Marcelo de Ribadeneyra ជា​ពួក​សង្ឃ​និកាយ​មួយ បាន​សរសេរ​ទុក​ក្នុង​សៀវភៅ Histiria de las islas de l'Archipelago របស់​លោក​ថាៈ « នៅ​ស្រុក​ខ្មែរ មាន​​បុរាណ​វត្ថុ​នៅ​ទី​ក្រុង​ជាន់​ចាស់​មួយ ដែល​មាន​អ្នក​ខ្លះ​និយាយ​ថា ពួក​រោម៉ាំង​ឬ​ស្ដេច​អាលេក្សងដ្រ៍​មហា​រាជ​បាន​កសាង​ឡើង ជា​របស់​ចំឡែក​អស្ចារ្យ​តែ​មិន​មាន​អាយ​ណា​មួយ នៅ​ក្នុង​ទី​បុរាណដ្ឋាន​នោះ​ឡើយ​ក្រៅ​ពី​ពួក​សត្វ​ព្រៃ » ។
ក្នុង​ពីរ​បី​ឆ្នាំ​ត​មក ក្នុង​ឆ្នាំ ១៦០៤ មាន​បព្វជិត​អេស្បាញញ៉ុល ១ រូប​ទៀត​គឺ​លោក​គ្រូ Gabriel Quiroga de San Antonio, និកាយ Saint Dominique បាន​បោះពុម្ព​ផ្សាយ​សេចក្ដី​រាយការ ១ និយាយ​ពី​ស្រុក​ខ្មែរ ក្នុង​ស្រុក Valladolid នៅ​វេលា​ត្រឡប់​មក​ពី​ស្រុក​ហ្វីលីពីន​វិញ នោះ​មាន​វគ្គ​មួយ​និយាយ​ដល់​របស់​សំបើម​អស្ចារ្យ « អំពី​អង្គរ » ដែល​ការ​ប្រទះ​ឃើញ​នោះ ធ្វើ​ឲ្យ​ស្ដេច​នឹង​រាស្រ្ត​ជាតិ​ខ្មែរ​មាន​សេចក្ដី​កោត​ស្ញប់​ស្ញែង​ជា​ ច្រើន ។ ចូរ​យើង​មើល​សេចក្ដី​របស់​លោក​ដូច្នេះ « អង្គរ​នោះ ជា​កិច្ចការ​ស្នាដៃ​ដ៏​ថ្លៃ​ថ្លា មាន​កំពែង​ថ្ម​យ៉ាង​មាំ​ទំហំ​ជុំវិញ ១៦ គីឡូម៉ែត្រ កម្រាស់​កំពែង ៤ ព្យាម មាន​កំពស់ ៥ ព្យាម មាន​ចន្លោះ​ច្រក​ប្រឡោះ​ជិត ៗ គ្នា ដែល​មាន​រូប​ជា​សត្វ​ដំរី, ខ្លាត្រី, ខ្លា​ធំ, សិង្ហ, សត្វ​ឥន្រ្ទី​នឹង​ឆ្កែ ហើយ​មាន​ត្រា​ចម្លាក់​នឹង​អក្សរ ដែល​មិន​មាន​អ្នក​ណា​ស្គាល់​នឹង​ដឹង​ឮ​ឡើយ ។ គេហដ្ឋាន​ទាំង​ពួង សុទ្ធ​តែ​ធ្វើ​ពី​ថ្ម​យ៉ាង​ល្អ​ចំណាប់​មាន​ផ្លូវ​ថ្នល់​ខ្វាត់​ខ្វែង​សុទ្ធ​ តែ​មាន​របៀប​រៀប​រយ ហើយ​ផ្ទះ​ទាំង​នោះ​មាន​ក្បាច់​ចម្លាក់ មាន​ទ្វារ​ធំ មាន​ធ្លា មាន​បន្ទប់ មាន​ល្វែង ដូច​ជា​របស់​ពួក​រោមម៉ាំង ។ គេ​បាន​ឃើញ​ទទឹក​នឹង​ព្រែក​ជីក​ជា​ច្រើន ហើយ​ពី​រយៈ​មួយ​ទៅ​រយៈ​មួយ​នោះ គេ​ឃើញ​មាន​វត្ត​នឹង​សាធារណៈ​មន្ទីរ . . . » ។ លោក​បព្វជិត​ជាតិ​កាស្ទីយ៉ង់ បាន​និយាយ​ត​ទៅ​ទៀត អំពី​កំពូល​ទាំង ៥ ត្រង់​កណ្ដាល​ប្រាសាទ​អង្គរ​វត្ត ព្រម​ទាំង​ស្ពាន​យក្ស ( ស្ពាន​នាគ ) ដែល​លោក​ភាន់ច្រឡំ​ថា​នៅ​លើ​ទន្លេ​មេកុង ។ នៅ​ទី​បំផុត​នៃ​សេចក្ដី​អធិប្បាយ​អំពី​អង្គរ លោក​គ្រូ San Antonio បាន​តាំង​គណៈ​អ្នក​ផ្សាយ​សាសនា​ជាតិ​ប៉រទុយគេស​ពីរ​រូប ជា​គណៈនិកាយ​ជា​មួយ​នឹង​លោក ឲ្យ​ជា​អ្នក​ផ្សាយ​ដំណឹង​របស់​លោក គឺៈ « លោក​គ្រូ Fray Antonio Dorta នឹង​លោក​គ្រូ Louis de Fonseca ជា​សង្ឃ​និកាយ​ប្រចាំ​ប្រទេស​ឥណ្ឌៀ​ប៉ែក​ខាង​កើត ដែល​ធ្លាប់​នៅ​ក្នុង​ទី​នោះ​ជា​យូរ​អង្វែង ។

(មាន​ត)

No comments: